top of page

Röportaj

Bölümümüzün ilk mezunu Selin KÖSEOĞLU ile yapılan röportaj.

Öncelikle bize kendinizden bahseder misiniz?

Adım Selin Köseoğlu. 24 yaşındayım. Samsun Milli Piyango Anadolu Lisesinden mezun olduktan sonra üniversite için İstanbul’a geldim ve Maltepe Üniversitesi Gemi ve Yat Tasarımı bölümünü burslu olarak bitirdim. Şu an İstanbul Tuzla’da Mengi Yay Tersanesi’nde çalışmaktayım.

Neden bu mesleği seçtiniz?

Seçeceğim mesleğin ne olduğuna önceden karar vermemiştim. Zaten böyle bir şey de olamazdı. Çünkü bölüm yeniydi ve benim girdiğim sene ilk mezunlarını alacaktı. Meslek seçimindeki tek sınır benim için denizcilik ile ilgili bir şeyler olmasıydı. Ve, yat tasarım bölümünü yazmaya karar verdim. Denizci bir aileden gelmemin de bunda etkisi olduğunu düşünüyorum. Şu an bu bölümü bitirdiğim için gayet memnunum.

Öğrenci adaylarının neden bu mesleği seçmesi gerektiğini bize açıklayabilir misiniz?

Türkiye, yat üretimi değil de tasarımı alanında fazla gelişememiş bir ülke. Zaten yat tasarımı ihtiyacıyla kurulan bu bölüm, şu anda sadece Maltepe Üniversitesi’nde var. Her sene de sınırlı sayıda mezun veriyor. Sadece yat tasarımı alanında 4 sene eğitim almakla, başka bölümlerden mezun olup yüksek lisans yaptıktan sonra bu bölüme yönelmek arasında farklar oluyor. Bu alanda çalışmak isteyen adayların, en baştan o hedefe yönelmeleri gerektiğini düşünüyorum.

Öğrenci adaylarının Gemi ve Yat Tasarımı Bölümü’nde nasıl bir eğitimle karşılaşacaklarını bize anlatabilir misiniz? Bu bölümde okuyan öğrenciler neler öğreniyor?

Türkiye’de kurulan ilk gemi ve yat tasarımı lisans programı Maltepe Üniversitesi’nde yer almaktadır. Tuzla, Yalova vb. tersanelere yakınlığıyla da zaman zaman öğrenciler tersane gezilerine götürülerek burada üretimin işleyişini yakından görmüş oluyorlar.

Bölüm için; Endüstriyel Tasarım ve Gemi Mühendisliği’nin birleşimi diyebiliriz. Mimarlık eğitimiyle de benzer yönleri var aslında. Gemi ve yat tasarımı bölümünde, yat planları, iç ve dış dizaynı ile ilgileniyorsunuz. Dört sene boyunca her dönem farklı bir proje ile jüri karşısına çıkılıyor. İki boyutlu çizimlerle başlayıp, üç boyutlu modelleme programlarıyla tekneler ortaya çıkıyor.Tasarım ağırlıklı olan bölümde, temel düzeyde mühendislik eğitimi de veriliyor. Bunun yanında öğrenciler, yelken dersleri de alıyor.

Mezun olan öğrencilerin ne gibi iş olanakları oluyor?

Mezun olan öğrenciler, yat tasarım bürolarında ve tersanelerde çalışabiliyorlar. Tekne üretim firmalarında tasarımcı, üretim-denetimci olabiliyorlar. Akademik ortamlarda da gemi ve yat tasarımcısı olarak çalışabiliyorlar. Bu tamamen kişinin kendisine bağlı. Hangi alanda çalışmaya devam etmek istiyorsa o alana yönelebilirler

Bize mezun olduktan sonra ne gibi süreçler geçirdiğinizi anlatabilir misiniz?

Mezun olduktan sonra öncelikle hangi alana yöneleceğinizi belirlemek gerekir. Akademik ortamlarda mı, dizayn ofiste mi yoksa üretim ağırlıklı mı çalışacağınızı belirlemeniz gerekiyor. Benim için dizayn ofisi olan ve ayrıca üretim de yapan bir firmada çalışmak önemliydi. İşi en baştan, sıfırdan öğrenmek istiyordum. Mezun olduktan kısa bir süre sonra Tuzla’da işe girdim. İşe girdikten sonra çoğu konuda yetersiz olduğunuzu fark ediyorsunuz. Bunun için de aslında ilk olarak üretim departmanında çalışmak, okulda öğretilenleri pekiştirmeye yardımcı olacaktır.

Şu anda Mengi Yay’ın satış pazarlama ofisinde çalışıyorum. İlk olarak tersanede çalışmaya başlamıştım. Tersanede yaptığım çizimleri yine burada devam ettiriyorum. Bunun yanında müşteriye sunum odaklı açılan yeni ofiste, yeni teklifler hazırlıyoruz. Kabul edildiği takdirde, projeler tersaneye gönderilip, orada üretime geçiliyor.

Sizce bu bölüm sizin beklentilerinizi karşıladı mı?

Ben, ilk mezun olmamın avantajlarını ve dezavantajlarını yaşadım. Dezavantajı, henüz yeni kurulan bir bölüm olduğu için çoğu kimse tarafından bilinmiyor. Bu sebeple başlangıçta herkese, kendinizi, neler yapabileceğinizi anlatmak zorunda kalıyorsunuz. Avantaj olarak, aldığım eğitimin iyi olduğunu düşünüyorum. Dersime giren hocaların her biri dersleriyle son derece ilgili ve bir şeyler öğretmek için çaba sarf eden insanlardı. Bölüm Türkiye’de ilk olduğu için de öncü olabilecek bir bölümdü. Bu sebeple bölüm üzerinde en başından beri bir ilgi söz konusuydu.

Bu bölümde okumayı düşünen öğrencilere ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz?

Öncelikle bölümle ilgili olmaları gerekir. Üç boyutlu düşünmeyi, çizim ve tasarım yapmayı seven kişilerin seçebileceği bir bölüm.

bottom of page